طرز کاشت و مراقبت از گیاهان دائمی و PH خاک

در این مطلب به طرز کاشت و نگهداری و مراقبت از گیاهان دائمی می پردازیم و توضیحاتی در مورد آماده سازی بستر خاک و  PH  خاک ارائه می نماییم . چنانچه قبلاً ذکر گردیده است گیاهان یکساله فقط برای یک فصل گل دهی نموده و سپس از بین میروند و لذا آماده سازی خاک و کیفیت آن با توجه به نیاز این گیاهان تدارک دیده میشود در مورد گیاهان دائمی که طول دوره زندگی شان بیش از ۳ سال میباشد مسأله تهیه و آماده سازی خاک از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. در مطالب دیگر سایت به معرفی گلها و گیاهان دائمی و تعریف گل ها و گیاهان دائمی و یک ساله و دوساله پرداخته شده است .

غالب گیاهان دائمی اوج رشد و گل آوری شان از ۳ سالگی پس از کاشت حاصل می.گردد ، طی این سالها این گیاهان از مواد غذائی موجود در خاک استفاده مینمایند ، البته نیازهای غذائی را میتوان در هر زمان به وسیله کود شیمیائی تأمین نمود ، لیکن وقتی گیاهان دائمی طویل العمر کشت گردید ، دیگر تغییر ساختمان خاک به لحاظ قدرت نگهداری آب ، زهکشی ، سبک و سنگینی آن ، امکان پذیر نیست. به عنوان مثال خاکی که سنگین و رسی است ، خاصیت فشردگی و جمع شدن داشته و در واقع هشداری برای مرگ گیاهان دائمی است ، این چنین خاکی نیاز به انجام اصلاحاتی دارد تا بتواند هوا و آب را به ریشه های گیاهان برساند. خوشبختانه هر گونه خاکی را میتوان با اضافه نمودن لایه ای به عمق ۵ الی ۱۰ سانتیمتر از مواد ارگانیک از قبیل پیت ، ماس ، کمپوست ، کود گاوی پوسیده ، خاک اره عمل آمده (پوسیده) یا خاک برگ اصلاح نمود.

مسئله دیگری که از اهمیت لازم برخوردار است انجام آزمایش خاک جهت تعیین PH آن میباشد یعنی اینکه موازنه شیمیائی خاک اسیدی قلیایی یا خنثی میباشد و نیز کیفیت خاک موجود به لحاظ دارا بودن مواد غذائی نیتروژن فسفر و پتاسیم و حتی سایر عناصر در چه وضعیتی است.

غالب گیاهان دائمی در خاک دارای PH در حدود  5/6 (کمی اسیدی) تا ۷ (خنثی) بهترین نتیجه را حاصل مینمایند ، بنابراین اطلاع از میزان PHخاک جهت اصلاح آن در صورت اسیدی یا قلیایی بودن ضروری به نظر میرسد. ارزانترین و در دسترس ترین ماده جهت اصلاح خاکهای اسیدی سنگ آهک است ، سنگ آهک دولومیت به علت دارا بودن منیزیوم که یکی از عناصر کمیاب در خاک است نسبت به سایر سنگ آهکها ارحجیّت دارد.

برای پائین آوردن PH خاک بسیار قلیایی دو ماده در دسترس است. یکی از آنها سولفور میباشد که دارای خاصیت عمل آهسته و دوام طولانی مدت است و دیگری سولفات آهن که سریع العمل بوده و به لحاظ خروج سریع از خاک دراثر آبیاری دوام چندانی ندارد.

چنانچه آزمایش کامل از خاک انجام گرفته باشد ، مقادیر کمبودهای عناصر اصلی نیتروژن فسفر و پتاسیم خاک معلوم می.گردد بنابه مراتب میتوان از کودهای شیمیائی موجود در بازار کمبود حاصله را مرتفع نمود .

نیتروژن موجب تسریع در رشد سبزینه گیاه میگردد، لیکن گیاهان دائمی نیاز به مقدار خیلی کم نیتروژن دارند زیرا در صورت برخورداری از مقادیر زیاد آن، ساقه های آبدار ضعیف و برگهای درشت به وجود آمده و قدرت گل دهی آن تضعیف می گردد. عنصر بسیار با اهمیت برای گیاهان دائمی فسفر است. فسفر موجب تشکیل ریشه ها و ساقه های قوی می گردد که این بنیانهای مستحکم سبزینه متراکم و گل آوری موفقیت آمیزی را در پی خواهد داشت ، پتاسیم نیز مقاومت گیاهان را در مقابله با سرما و بیماریها تأمین مینماید.

یک کود شیمیائی مطلوب برای گیاهان دائمی کود 20-20-0 کود شیمیائی حاوی ۰ درصد نیتروژن ۲۰ درصد اسید فسفریک و ۲۰ درصد پتاسیم است. این کود را بایستی در هنگام آماده نمودن زمین به میزان ۲ الی ۳ کیلوگرم در ۱۰۰۰ متر مربع زمین با خاک مخلوط نمود.

چنانچه خاک منحصراً نیاز به فسفر دارد گرد استخوان منبع بسیار مناسبی به شمار میرود ، خاکستر چوب و خاکستر زغال باربکیو منبع غنی از پتاسیم میباشد. بخش مقدار کم یا لایه ای از خاکستر بر روی خاک باغچه میتواند نیاز آنرا تأمین نماید.

کود گاوی پوسیده ، گرد استخوان ، پودر پنبه دانه ، پودر ماهی و کمپوست از مواد غذایی ارگانی بسیار عالی بشمار می رود.

در مطالب دیگر سایت ، توضیحاتی در مورد آماده نمودن بستر کاشت گل و گیاه و یا زمان مناسب کاشت گل و گیاه مطالبی بیان شده است که می توانید با مراجعه به آنها ، اطلاعات کافی را بدست آورید.

همچنین در مطالب دیگر این سایت توضیحاتی در مورد برخی از گل ها و گیاهان دائمی که در فضای باز و محوطه سازی و باغ و ویلا و یا روف گاردن کاربرد دارند ارائه شده است ، برای آموزش روش پرورش لاوسن و شیوه نگهداری کاج لاوسون ، معرفی انواع شمشاد خرید فروش شمشاد سبز طلایی و شمشاد توپی و شمشاد پایه دار پیوندی ، آموزش پرورش کامیس پاریس و روش نگهداری کامیس پاریس و آشنایی با یاس هلندی ، به ژاپنی ، مورت ، شمشاد طلایی ، شمشاد سبز ، کاملیا ، سیکاس و گل ها و گیاهان دیگر از قسمت های دیگر سایت بازدید نمایید.