فضای سبز – طراحی فضای سبز

فضای سبز چیست ؟

فضای سبز به منطقه ای پوشیده از گیاهان داخل و اطراف شهرها اطلاق می شود که دارای دو کارکرد مهم 1- تعدیل دما و تلطیف هوا  2- زیبایی آفرینی   می باشد. فضای سبز از دیدگاه شهرسازی ، عبارت است از بخشی از سیمای شهر  که از انواع گیاهان تشکیل شده است ، و فضای سبز از دیدگاه زیست محیطی ، عبارت است از فضایی به نسبت بزرگ ، متشکل از گیاهان با ساختاری شبه جنگلی و برخوردار از بازدهی زیست محیطی اکولوژیک معین و در خور شرایط زیست محیطی حاکم بر شهر . فضای سبز آزاد شهری ، فضای بازی است که بالقوه برای گسترش فضای سبز شهری مناسب است.

برای اجرای طراحی فضای سبز و محوطه سازی پروژه های خود با ما تماس بگیرید.

فضاهای سبز در واقع سطوحی از زمین‌های مسکونی و شهری هستند که بر اساس اصول و طراحی‌های خاص با استفاده از انواع پوشش‌های گیاهی پوشیده می‌شود تا بتوان محیط را از جنبه‌های مختلفی همچون زیباشناختی، رفاه و آرامش بهبود بخشید . فضای سبز شهری به مکان‌ها و فضاهایی که بوسیله گل‌ها و گیاهان و درختان پوشیده شده است گفته می‌شود .مدرن ترین ایده برای طراحی فضای سبز داخلی در خانه های آپارتمانی، استفاده از باغچه های عمودی و دیواری است. این باغچه ها به شکل عمودی یا در خود دیوار جاسازی و آماده سازی می شوند یا بصورت یک دیوار کاذب در کنار دیوار چیدمان می شوند. رسیدگی به این مدل باغچه ها و محوطه های سبز عمودی بخاطر شرایط خاصی که دارند نسبت به دیگر مدل ها سخت است. برای آبیاری این باغچه ها از آبپاش و در کف آنها معمولا از جلبک های مخصوص استفاده می شود که مثل خاک رطوبت را حفظ و تا مدتی آب مورد نیاز گیاه را جذب می کنند.

فاصله گرفتن بشر از محیط طبیعی سبب تغییر شرایط خاص اکولوژیکی مانند کاهش یا افزایش سطح آب های زیرزمینی ،  غیربومی بودن گیاهان در محیط زیست شهری ، از بین رفتن زیست گاه های جانوری و ایجاد اقلیم خاص در شهرها شده است . از این رو امروزه در شهرها از جنبه احیای طبیعت شهری به توجه ویژه ای نیاز دارند ،  زیرا حضور طبیعت در شهر ، در وسعت ، ترکیب و توزیع لازم و کافی ، از الزامات توسعه پایدار است. این موضوع ، برای پیشبرد کیفیت زندگی در نواحی شهری اهمیت بسیاری دارد و این نواحی را از نظر اکولوژیکی پایدار می کند.

برای اجرای طراحی فضای سبز و محوطه سازی پروژه های خود با ما تماس بگیرید.

گسترش و توسعه فضای سبز در کشورهای مختلف بستگی زیادی با محیط طبیعی و پیشرفت های آن کشور دارد. اغلب ، وجود فضای سبز مناسب در شهرها افزون بر سلامت جسمانی ، موجب آرامش روان ، بازده کاری بیشتر و کیفیت زندگی بهتر می شود. از این رو اجرای هریک از طرح های زیست محیطی ، توسعه فضای سبز ، احداث پارک های شهری ، ایجاد تفرج گاه ها و مراکز تفریحی برای گذران اوقات فراغت ، در تمام نقاطی که تمدن شهری و صنعتی را پذیرفته اند ، نمی تواند جدای از این برنامه ها باشد.

 در طراحی و اجرای فضای سبز اهداف مختلفی دنبال می‌شود که به مقدار زیادی به نوع فضای سبز بستگی خواهد داشت. در این نوشتار منظور از فضای سبز بیشتر فضای سبز مسکونی در آپارتمان‌ها و ویلا است.

عوامل مختلفی بر فضای سبز تاثیر گذار هست که از جمله آنها میتوان به نور ، آب ، خاک و زمین آب وهوا اشاره کرد.

مهم‌ترین المان‌ها در اجرای فضای سبز از معنای فضای سبز بر می‌آید که تنها شامل کاشت چند درخت و گیاه است اما در واقع چنین نیست. اجرای فضای سبز به استفاده درست ازالمان‌هایی بستگی دارد که در ترکیب با یکدیگر شکل لازمه را به فضای سبز می‌دهند. از مهم‌ترین المان‌ها در اجرای فضای سبز می‌توان به آب‌نما، حوض، آلاچیق، پرگولا، انواع فلاورباکس‌ها، انواع مبلمان، برکه‌های مصنوعی، تجهیزات نورپردازی، انواع گل و گیاه، استخر، کف سازی و پیاده رو، اشاره کرد.

برای اجرای فضای سبز و طراحی فضای سبز و محوطه سازی پروژه های خود با ما تماس بگیرید.

فضاهای سبز به دسته های مختلفی از جمله فضای سبز خصوصی ، فضای سبز عمومی و فضای سبز نیمه عمومی و فضای سبز خیابانی دسته بندی میشوند .از چمن برای ایجاد فضای سبز استفاده میکنند که مزایا و معایب خاص خود را دارا میباشد .فضاهای سبز شهری مانند پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهری، از اهمیت فوق العاده زیادی در بالا بردن کیفیت جوامع شهری برخوردارند. وجود گیاهان و درختان و بطور کلی وجود فضاهای سبز شهری جدای از فواید زیبا شناختی، بهداشتی و همچنین فیزیولوژیکی از مزایای اجتماعی دیگری نیز برخوردار است.

یکی از این فضاهای بیرونی، مسیرهای عبور باریک و کم عرض در اطراف ساختمان است، ما در اینجا اسمش را حیاط جانبی می‌گذاریم. این قسمت معمولا یک بخش تنگ و تاریک بین ساختمان و دیوار سقف حیاط خلوت است. اما چرا این فضای باریک را به یک باغچه سرسبز و آرام با مسیری برای قدم زدن تبدیل نکنیم؟ طراحی فضای سبز حیاط اینجا مهم و برجسته میگردد.

تاثیر فضای سبز بر سلامت روحی و روانی انسان

محیط‏زیست جنگلی شهری، محیط زیبایی را در اطراف ایجاد میکند که باعث افزایش لذت از زندگی روزمره می‎‎‎‎شود و ایجاد ارتباطی هدفمند بین مردم و محیط طبیعت میشود. درختان از جمله مهم‏ترین ویژگیهای دخیل در کیفیت خیابانهای مسکونی و پارکها هستند.

حضور گیاهان تزیینی اداری بر روی میز کارمندان در ارتقای راندمان ذهنی آن ها تاثیرات مثبتی دارد. این اثر در کنار اثرات روانی ناشی از حضور گیاهان می‌تواند مقدمه ای برای بحث ها و جلسات سازنده و مسالمت آمیز به خصوص در روزهای با استرس و فشار روانی بالا باشد، که به صورت انکار ناشدنی می‌تواند موفقیت شرکت و یا اداره را تحت تأثیر قرار دهد.

برای اجرای فضای سبز  و طراحی فضای سبز و محوطه سازی پروژه های خود با ما تماس بگیرید.