طراحی فضای سبز – فرایند طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز یا طراحی منظر به هنری گفته می شود که در آن از عناصر زیبایی شناختی و عملکردی و اشیاء و المان های مختلفی استفاده می شود تا محیط زندگی زیباتر و سالم تر شود. محوطه سازی یا طراحی فضای سبز ، هنری ذهنی  است که در آن ، طراح با استفاده از المان های مختلف و کاشت گل و گیاه ، منظره ای طبیعی و چشم اندازی زیبا ایجاد می نماید که استفاده کنندگان از آن فضا به آرامش و استراحت بپردازند. طراحان فضای سبز با رعایت برخی قوانین هنری و بصری چشم انداز حرفه ای و زیبا ایجاد می نمایند تا مشتری در حیاط، روف گاردن و یا باغ و ویلای خود ، فضای سبز اختصاصی داشته باشد و از مزایای متعدد فضای سبز استفاده نماید.

طراحی فضای سبز علمی چند وجهی است ، در واقع طراحان فضای سبز باید با اصول گیاه شناسی تاحدی آشنا باشند و همچنین گرافیک و ترکیب رنگ را نیز به خوبی بشناسند ، طراحی فضای سبز تا حدودی شبیه دنیای هنر یا نقاشی است ، اصول طراحی منظر یا طراحی فضای سبز شامل موضوعاتی مانند تئوری رنگ ، فرم و بافت ، نقش نقاط کانونی و چگونگی درک ما از "خط" است. و "مقیاس" بر عقیده ما درباره یک صحنه تأثیر می گذارد.

برای طراحی روف گاردن ، طراحی فضای سبز و خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

یکی از مباحث زیبایی شناسی بین طراحان فضای سبز ، استفاده از سبک های مختلف هنری و طراحی است ، نمای کلاسیک در یک طراحی رسمی باغ  دارای المان های محدود می باشد و در این سبک طراحی از پرچین و کاشت خطی استفاده می شود. برای مثال از پرچین ممکن است به عنوان تقسیم کننده بین مناطق کاشت ، استفاده شود .

در عوض ، کسانی که ذائقه زیبایی شناسی آنها به سمت طراحی باغ غیررسمی گره خورده است ممکن است به باغ های کلبه ای کشیده شوند ، که با شورش وحشی رنگ و نشانه اعتراض به سازماندهی آشکار مشخص می شود. این سبک ممکن است هرج و مرج به نظر برسد ، اما روشی پشت جنون وجود دارد. گیاهان باغ متمایز کلبه با دقت انتخاب و مرتب می شوند تا حس زنگ زدگی تصفیه شده به دست بیایند. در حالی که باغهای رسمی به گونه ای طراحی شده اند که با دقت هندسی شما را به وجد بیاورند .

طراح و محوطه ساز فضای سبز کسی است که بتواند از عهده شناخت اقلیم ، طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی ، تهیه پروژه و محاسبات آن و کاربرد آب در طراحی محوطه ها ، طراحی فضای سبز پارکها و منازل ، طراحی فضای سبز شهرها ، کاربرد تزئینات گیاهی و اجرای مقررات و آیین نامه های شغلی برآید .

فضاهای سبز پهنه‌ای شامل باغ‌ها و پارک‌ها هستند‌. هم اصل و هم ریشه‌اند. و مانند دیگر فعالیت‌های مبتنی بر خلاقیت انسانی، وابسته به ارزشهای زیباشناسی ، اجتماعی و فرهنگی است. در طراحی پارک ها و باغ، نمیتوان مسایلی مانند زمان فراغت و کار، پیشینه تاریخی مردم، شرایط زیست محیطی اکنون و انواع آلودگی ها را نادیده انگاشت.

فضاهای سبز خطی

فضاهای سبز خطی در بر گیرنده فضاهای سبز معابر و کمربندهای سبز هستند. این کمربندها از توده های خطی سبز تشکیل شده‌اند که در اطراف شهر‌ها احداث می‌شوند. این کمربند سبز به تثبیت شکل شهر و جلوگیری از تجاوز شهر به حریم‌های خارج از آن کمک می‌کند. ضمن اینکه می‌تواند عهده دار وظایف زیست محیطی از جمله بادشکن، یا کاهندگی آلودگی‌های صدا و صوت نیز باشد.

برای طراحی روف گاردن ، طراحی فضای سبز و خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

 

محل برکه در طراحی فضای سبز

محل برکه یا نهر در طراحی فضای سبز به عوامل مختلفی از قبیل ابعاد زمین ،  چشم انداز زمین ، شیب زمین ، گونه های گیاهی مختلفی که در طراحی فضای سبز ، پیش بینی شده اند ، المان ها و وسایلی که در طراحی دیده شده اند ...  بستگی دارد ولی به طور کلی محل برکه یا نهر می تواند در وسط باغ شما طراحی شود که بیننده به محض ورود نظرش به مرکز طرح جلب گردد. از محاسن این طرح جلب گیاهان وحشی به اطراف نهر و یا برکه و تاسیس یک اکوسیستم یا محیط زیست جدید است. استفاده از ماهی ، خصوصا گونه هایی که با چندسال تغذیه مصنوعی اهلی می شوند و حرکات جالب توجهی در هنگام غذا خوردن از خود نشان می دهند مناسب ترین هستند.

اصول طراحی فضای سبز

اصول طراحی فضای سبز به منزله تخصصی ، حرفه‌ای است که مواردی هم چون تحلیل، برنامه ریزی، طراحی‌، مدیریت و نظارت بر محیط‌های طبیعی و انسان ساخت را در بر می‌گیرد. متخصصان این رشته در همکاری با سایر حرفه‌ها از جمله معماری، برنامه ریزی شهری و مهندسی عمران می‌توانند ایفا کننده نقش مهمی در حمایت از محیط زیست باشند و این کار را با طراحی و اجرای پروژه‌هایی به منظور بر آوردن نیازهای انسانی و زیست محیطی انجام دهند.

وظیفه اجتماعی و مهم طراحی فضای سبز، ایجاد هماهنگی میان هنر و علم، به منظور سازمان‌دهی برنامه ریزی و طراحی کل محیط و منظر است. امروزه با توجه به این که سلامت و رفاه انسان و بوم اهمیت خاصی پیدا کرده است، دست یابی به توانایی پایدار محیط و منظر بدون از بین بردن و کاهش کیفیت منابع ، یک اصل حیاتی در این حرفه است.

هدف اصلی از طراحی فضای سبز یا منظر ، تغییر پدیده‌ها از شرایط کنونی به شکل دلخواه است. ولی بی‌توجهی به پتانسیل‌ها و محدودیت‌های طبیعت، تاکنون در سرتاسر کره زمین ، منجر به افت کمی و کیفی استانداردهای زندگی و تخریب محیط زیست شده است.

فرایند طراحی فضای سبز یا طراحی محیط و منظر

طراحی فضای سبز یا طراحی محیط و منظر فرایند آگاهانه، خلاق سازمان‌دهی‌، برنامه ریزی و ایجاد تغییرات فیزیکی در محیط و منظر است که منجر به خلق مکان‌هایی می‌شود. مکان‌ها ساختارهای ذهنی هستند که با تلفیق صحنه‌های ویژه‌ای بر‌آمده از تجربیات گذشته و وضعیت روانی بیننده در ذهن او شکل می‌گیرند.

یک طراح فضای سبز برای خلق چنین مکان‌هایی از عناصر گیاهی به عنوان المان‌های بصری استفاده می‌کند.

فضای سبز به انواع مختلفی تقسیم می شود که یک نمونه از آن  محیط زیست جنگلی شهری است ، محیط‏ زیست جنگلی شهری، محیط زیبایی را در اطراف یا داخل شهر ایجاد میکند که باعث افزایش لذت از زندگی روزمره می‎‎‎‎شود و باعث ایجاد ارتباطی هدفمند بین مردم و طبیعت میشود. درختان از جمله مهم‏ترین ویژگیهای دخیل در کیفیت خیابانهای مسکونی و پارکها هستند.

کیفیت زیبایی جنگلهای شهری به عوامل مختلفی بستگی دارد ، نوع گونه ها و گیاهان و تعداد و فاصله درختان از یکدیگر و تنوع گونه ها و نوع آبیاری گیاهان در بهبود شرایط جنگل های شهری تاثیر گذار هستند . درختان و جنگلها، زمینهای برای تجارب عاطفی و معنوی در استفاده کنندگان از باغها و پارکها ایجاد میکنند . این تجارب در زندگی مردم بسیار مهم بوده و میتواند منجر به احساس دلبستگی به مکانهای خاص و درختان شود. درک بهتر از معانی عاطفی و نمادین درختان، مدیران را قادر خواهد ساخت تا مکانهایی را ایجاد کنند که احساس رضایتمندی از یک مکان در محیط ‏زیست شهری ایجاد کند. فضای سبز سبب بهبود فیزیکی و سلامت روان میشود بهطوریکه حتی بر روی سودمندی کار کارگران نیز موثر است.

ازجمله مزایای روانی تماس با طبیعت میتوان به تسکین استرس، تنش و کاهش اضطراب اشاره نمود. این منافع ممکن است نقش عمدهای از تغییر بار جهانی بیماری در طی زمان داشته باشند. در معرض فضای باز بخصوص فضای سبز بودن، در افزایش آرامش روانی موثر است. مطالعات بسیاری بر روی بررسی اثرات محیط اطراف بر روی سلامت روان انجام گرفته است.

از دیگر موارد تاثیر گذار طبیعت، میتوان به ورزش کردن در طبیعت اشاره نمود. ورزش کردن در خارج از منزل در مقایسه با ورزش در داخل خانه، سلامت روانی را بهبود میبخشد. ورزش در فضاها سبز  و محیط های طبیعی ، در افراد ایجاد نشاط و سرزندگی می نماید و سبب کاهش تنش، سردرگمی، خشم، افسردگی، و افزایش انرژی میشود .

بهطورکلی میتوان گفت، پارکها به دلیل تواناییشان در جاذبه، کشش، ایجاد حس رضایتمندی، احساس بیرون بودن و مطابقت داشتن با طبیعت، برای سلامتی و تندرستی مطلوب هستند. محیط‏زیست طبیعی که به راحتی در دسترس هستند، منبع مهمی برای تمدد اعصاب بعد از یک دوره استرس شدید هستند. علاوه بر این، تجربه در محیط‏ زیست طبیعی نه تنها استرس را کاهش میدهد بلکه میتواند به بهبود آن نیز کمک کند . دستیابی به فضاهای سبز همچون پارکها، با بهبود سلامت روانی مرتبط هستند که با کاهش استرس، سبب افزایش سلامتی عمومی میشوند  و با بازگرداندن اثرات مثبت، ترس را کاهش دهند .اثرات روانی پارکها از اثرات تفریحی و جنبههای اجتماعی بالاتر است .

برای طراحی روف گاردن ، طراحی فضای سبز و خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.