اصول طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا

در این مطلب به اصول کلی طراحی فضای سبز باغ و باغچه و ویلا می پردازیم. طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا یکی از فعالیت های تخصصی است که نیاز به اطلاعات و آگاهی در مورد طراحی و همچنین روش نگهداری و پرورش گل ها و گیاهان است . طراحی فضای سبز باغ و باغچه در ویلا و یا حیاط خانه و یا روف گاردن، نه تنها برای زیباسازی و بهبود شرایط آب و هوایی محیط مناسب است بلکه برای تامین سلامت جوامع شهری و پاکسازی هوا نیز مناسب است . منظور از سلامتی تنها فقدان بیماری یا ضعف نیست بلکه رفاه از نظر فیزیکی، روحی و اجتماعی نیز شامل می شود . روابط متقابل انسان با طبیعت و فضای سبز، فرصتی جهت بهبود کیفیت زندگی شهری در اختیار انسان قرار میدهد. در واقع محققان نشان دادند که ارتباط با طبیعت، در محیط بیرون از خانه، محیط کار و هر مکان دیگر بر روحیه تاثیر گذارده و احساس خوبی را در مردم ایجاد میکند .

طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا ، هنر و فرایند طراحی و ایجاد تصمیم برای ترکیب و کاشت  گل و گیاه و ایجاد منظره ای زیباست. طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا به وسیله متخصصین و افراد با تجربه انجام میشود. اکثر طراحان با تجربه باغ ها، اصل و اساس  طراحی و معماری کاشت را تعلیم دیده اند.

طراحی روف گاردن ، طراحی فضای سبز ، طراحی باغ و باغچه و ویلای خود را به ما بسپارید ، این مجموعه آماده ارائه انواع خدمات فضای سبز و فروش گل و گیاه با قیمت مناسب به مشتریان محترم می باشد ، برای مشاوره و خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

اصول طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا

اصول طراحی فضای سبز از قوانین خاصی تبعیت می نماید ، وقتی باغ به وسیله  یک طراح حرفه ای و با تجربه طراحی می شود، مبنای اصلی از طراحی ، پاسخ به نیازهای مالک و استفاده کنندگان می باشد ، در واقع طراحان فضای سبز به دنبال ایجاد باغها یا باغچه هایی هستند که فرد استفاده کننده یا مالک باغ بتواند نیازها، اهداف و آرزوهای خود را تحقق بخشد. عنصرهای طراحی فضای سبز باغ و باغچه ویلا شامل موارد زیر می شود : ترکیب منظره مانند راهرو و دیوار در باغ، بکارگیری مناسب از ویژگیهای آب در باغچه، ایجاد محدوده  نشیمن و استراحت برای استفاده کنندگان ، مورد توجه قرار دادن نیازمندیها و اهداف مالک یا استفاده کنندگان از فضای سبز ، بکارگیری مناسب درختان در هر فصل، توجه به طول عمر گیاهانی که کاشته می شوند، عادات رشد، اندازه گیاهان و تناسب آنها با فضای باغ و باغچه، سرعت رشد و نمو و ترکیب با دیگر گیاهان و در آخر ویژگیهای مناظر است.

اگر اصول طراحی فضای سبز در طراحی مد نظر قرار گیرد ، توجه به نیازها و شرایط نگهداری گیاهانی که در فضای سبز کاشته می شود ، میتواند روی انتخاب گیاهان تاثیر داشته باشد ، مواردی از نظیر سرعت رشد گیاه، پخش شدن و یا متمرکز بودن گیاه و ارتفاع گیاه ، رنگ گیاه ، فصل گل دهی گیاه ، شرایط آب و هوایی مورد نیاز گل ها و گیاهان از مواردی هستند که طراحان فضای سبز برای طراحی یک باغ یا باغچه در نظر می گیرند ، برای مثال اگر باغچه شما کوچک است ، بهتر است از گیاهان کوچکتر که ریشه آنها نیز زیاد پخش نمی شود ، استفاده نمود تا جلوی رشد دیگر گیاهان گرفته نشود.

یکی دیگر از مواردی که اصول طراحی فضای سبز که طراحان فضای سبز در طراحی خود در نظر می گیرند ،  توجه به چگونگی استفاده از باغ و ویلا است، اینکه مالک و استفاده کنندگان در نظر دارند باغشان به صورت سنتی و یا مدرن طراحی شود نیز در طراحی بخش های مختلف و استفاده از المان ها و وسایل و اشیاء به کار رفته در طراحی فضای سبز تاثیر دارد.

در طراحی فضای سبز می توان از روش های مختلفی استفاده نمود ، برای مثال برخی از طراحان، کاشت گیاهان را به صورت خطی و مستقیم طراحی می نمایند ولی برخی دیگر نیز از کاشت گل ها و گیاهان به صورت متقارن و یا نامتقارن بهره می برند. مهم این است که شما از اصول طراحی فضای سبز و به کارگیری گل ها و گیاهان آگاه باشید و به نیازها و اهداف مالک نیز پی برده باشید.

روشنایی فضای سبز میتواند اصل مهمی در طراحی فضای سبز باشد. در بیشتر موارد تکنیک و رو شهای مختلف روشنایی به وسیله: ارتفاع و بلندی، روشنایی سالم، روشنایی از بال، روشنایی از پایین گروه بندی و ... تعریف میشوند. روشنایی سالم بیشترین تقاضای کاربردی را دارد. اما مهم است که نوع لامپ و نیازهای مناسب برای ایجاد تأثیر مطلوب مشخص شود. تنظیم کردن نور و روشنایی دارای ۳ فرایند اصلی برای کاشت میباشد:  ۱-فتوسنتز  ۲-نورگرایی   ۳-واکنش نوری .    

فتوسنتز انرژی مورد  نیاز برای تولید منبع انرژی گیاهان را تهیه می نماید .  نورگرایی تأثیر روشنایی بر رشد گیاه است که باعث میشود گیاه خارج از نور و روشنایی یا سمت آن نور رشد کند.  واکنش نوری جواب گیاه  و ظرفیت آن در مدت زمان روشنایی است.

ساده ترین نوع طراحی فضای سبز میتواند طراحی به شکل خطی و ساده باشد که باغچه شما دارای پرچین و سطح صاف است . انواع مدرن تر طراحی فضای سبز می تواند ترکیبی از اشکال هنسی و اشیاء و وسایلی مانند آلاچیق ، پرگولا ، آبنما ، دیوار سبز ،  فواره و مجسمه یا هیکل تراشیده باشد. 

یک روش ساده و کاربردی برای طراحی فضای سبز

یک روش ساده و کاربردی برای طراحی فضای سبز بدین شرح است که : قبل از هر اقدامی زمین را کاملا از هرگونه زائده ای اعم از سنگ ، کلوخه ، پلاستیک و ... پاک کنید ، براساس نوع سلیقه ، متراژ زمین و شرایط آب و هوایی ، سطح زمین ، کاربرد زمین ...  روی کاغذ یک نقشه یا پلن از گل و گیاه و محل قرار گیری آنها تهیه نمایید . نقشه ای که با توجه به سطح زمین و شرایط و موقعیت آن ، روی کاغذ طراحی کرده اید با گچ یا سنگ ریزه روی باغچه علامت گذاری نمایید. گل ها و گیاهان مورد نظر را تهیه نمایید ، خاک متاسب با نوع گل و گیاهی که قرار است کاشته شود ، تهیه نمایید . گل ها و گیاهان را در جای خود بکارید.

عمق کاشت

گیاهان چندساله بر حسب شرایط مورد نیاز خود ، عمق کاشتهای متفاوت را طالب هستند. بعضی از آنها ترجیح می دهند در سطح خاک کاشته شوند و این در حالی است که برخی دیگر کاشت بالاتر از سطح زمین و با شرایط زهکش مطلوب تر را می پسندند و گونه هایی هم یافت می گردند که عمق و رطوبت بیشتر خاک را ترجیح می دهند.به چهارگونه گیاه چندساله با چهارنوع عمق کاشت زیر توجه فرمایید.

هوستا :  کمی پایین تر از سطح خاک ، گیاهان چندساله ای که یقه آنها احتیاج به رطوبت بیشتری دارد ، به گونه ای کاشت کنید که یقه در 2.5 سانتی سطح خاک قرار گیرد.

مینا : این گیاه در عمق معمولی کاشته می شود. اکثر گیاهان چندساله به این طریق کاشت می گردند. برای این منظور یقه گیاه و یا همان سطح خاک گلدان را ، مطابق با سطح خاک قرار دهید.

کاشت عمیق : گیاهان چندساله ای که دارای غده هستند ، فاصله یقه آنها تا سطح خاک حدود 10 سانتی متر باشد. این گیاهان رطوبت بیشتری طالب هستند.

بالاتر از سطح خاک : این نوع از کاشت برای گیاهان چندساله ای است که ریشه و ریزوم آنها مستعد فاسد شدن است و یا گیاهان ابلق و دورنگی که ابلقی آنها زایل می گردد. آنها را کمی بالاتر از سطح خاک کاشت کنید.

تاثیر فضای سبز بر زندگی روزمره
فضای سبز در محیط زندگی ما تاثیرات مهمی دارد ، برای مثال فضای سبز اطراف جادهها، مزایای اجتماعی مختلفی مانند کاهش خستگی، کاهش عصبانیت و خشونت، کاهش ترس و استرس رانندگی با اتومبیل را در بر دارند که در نهایت به آرامش راننده ها و کاهش تصادفات می انجامد.

فضاهای سبز به دسته های مختلفی از جمله فضای سبز خصوصی ، فضای سبز عمومی و فضای سبز نیمه عمومی و فضای سبز خیابانی دسته بندی میشوند .از چمن برای ایجاد فضای سبز استفاده میکنند که مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشد . فضاهای سبز شهری مانند پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و بوستان‌های شهری، از اهمیت فوق العاده زیادی در بالا بردن کیفیت جوامع شهری برخوردارند. وجود گیاهان و درختان و بطور کلی وجود فضاهای سبز شهری جدای از فواید زیبا شناختی، بهداشتی و همچنین فیزیولوژیکی از مزایای اجتماعی دیگری نیز برخوردار است.

برای طراحی فضای سبز ، طراحی روف گاردن ، خرید گل و گیاه و خرید خاک باغچه با ما تماس بگیرید.