طراحی فضای سبز – شاخص ها و مراحل طراحی فضای سبز و گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز

در این مقاله از سایت گل بام ، سعی داریم شما را با طراحی فضای سبز ، شاخص ها و مراحل طراحی فضای سبز و برخی از گلها یا گیاهانی که در طراحی فضای سبز مورد استفاد قرار می گیرند ، آشنا نماییم ، مجموعه گل بام با داشتن نیروی متخصص آماده انجام طراحی فضای سبز  ویلا و روف گاردن یا فضای حیاط شما می باشد. داشتن فضای سبز مطلوب مستلزم انجام عملیاتی است که روی محیط سبز باید صورت پذیرد . شاخسار با طراوت درختان ، آراستگی و شادابی چمن ، عاری بودن سطح از علف های هرز و پاکیزگی محیط ، پر گل بودن بوته ها ، از شاخص های یک فضای مناسب می باشد . برای دستیابی به این هدف ، شاخص های عملیاتی خاص بر روی هر یک از اجزای فضای سبز باید اعمال گردد . در این راستا برای کاهش دغدغه و افزایش بازدهی کاری به نظر می رسد آموزش نیروی خبره برای طراحی و اجرای فضای سبز می تواند کار ساز باشد.در این میان برای طراحی و اجرا فضای سبز باید از افرادی که متخصص در این زمینه هستند استفاده شود و همچنین باید از گلها یا گیاهانی که در طراحی فضای سبز مورد استفاد قرار می گیرند ، استفاده شود.

ارزیابی فضای سبز از آنجا که عملیات فضای باز و فضای سبز با نیروی انسانی بوده و توانایی این نیرو بسیار متغیر است و از طرفی ارزیابی کیفی فضای سبز نیز در حالت عادی تا حد زیادی بسته به سلیقه است ، هدف از نظارت بر نگهداری و اجرای فضای سبز در اصل داشتن فضای سبزی زیبا ، با طراوت و پایدار است . فضای سبز مطلوب دارای مشخصات خاصی است که از روی آنها شاخص های نظارتی و در واقع شاخص های ارزیابی فضای سبز تعریف می شوند .

بعد از دو قرن تلاش انسان برای صنعتی شدن، عقلای جوامع مختلف تصمیم گرفته اند با ایجاد محیط زیست طبیعی و حفظ و نگهداری از آن در اکوسیستم‌های بزرگ که شهرهای بزرگ را نیز در بر می‌گیرد، قدم در راه ایجاد توسعه ای پایدار بردارند. این پایداری که شامل اجزای ساخته شده محیط شهری است باید با تبیین برنامه ای مدون که شامل محیط زیست درون شهری و نگهداری اصولی از فضاهای سبز شهری است اجرا و برای رسیدن به آن تلاش شود. از ارکان مهم و اجتناب ناپذیر رسیدن به توسعه پایدار توجه به کیفیت زندگی و بالا بردن کیفیت محیط زیست ساکنین شهر‌ها می‌باشد.

سایت ما قصد دارد  تا به بررسی مهم‌ترین اصول طراحی فضای سبز در محیط مسکونی و بایدها و نبایدهای آن بپردازد و شما عزیزان را با تمامی ابعاد آن آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

میل و علاقه انسان به طبیعت و فضای سبز از سالیان بسیار کهن نشات می‌گیرد. درگذشته‌های دور انسان کاملا به طبیعت وابسته بوده و به‌نوعی به یکدیگر متصل بودند، اما طی دهه‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش زندگی شهرنشینی، کانون اصلی و مرکز فعالیت‌های انسان‌ها از طبیعت دور شده است.

یکی از بهترین راه‌ها برای سالم‌سازی، افزایش کیفیت زندگی و همچنین تعامل دوباره انسان با طبیعت، استفاده از فضای سبز در ساختمان‌ها و یا محیط‌های اطراف آن محسوب می‌شود. استفاده از فضای سبز در ساختمان شاید نتواند مشکل آلودگی هوا شهرها را حل کند، اما می‌تواند فواید روانی و زیست ‌محیطی فراوانی را برای ساکنین آن به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

کاهش استرس و تنش اعضای ساختمان

کاهش گرمای محیط و ساختمان

کاهش آلودگی صوتی در ساختمان

کاهش آلودگی هوا

کاهش تأثیر اثرات گلخانه‌ای

جذب دی ‌اکسید کربن محیط و تبدیل آن به اکسیژن

با توجه به اهمیت بسیار بالای فضای سبز در سلامت جسمی و روحی یک جامعه، نوع طراحی و پیاده‌سازی این فضا در سطح شهر از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. مهم‌ترین وظیفه یک طراح فضای سبز ایجاد هماهنگی میان علم و هنر است که این کار باهدف سازمان‌دهی و طراحی کل محیط انجام می‌شود.

در طراحی فضای سبز، طراح باید با شناختی کامل از نوع، رنگ و ویژگی گیاهان از آن‌ها به‌عنوان مصالح معماری استفاده کرده و با قرار دادن این اجزا در کنار هم به منظره‌ای زیبا و آرامش‌بخش دست یابد. یکی از مهم‌ترین عوامل طراحی فضای سبز، عوامل زیستی آن منطقه از جمله منابع آبی، کیفیت خاک و نوع اقلیم آن منطقه است.

اما مراحل طراحی فضای سبز چیست؟

شناسایی منابع موردنیاز

تحلیل منابع و مطابقت آن با قوانین موجود

هماهنگی اقدامات امکان‌پذیر با شرایط محیطی موجود برای طراحی فضای سبز محیط مسکونی

طراحی نهایی

اجرای فضای سبز

از مهم‌ترین بخش‌های طراحی فضای سبز، تعیین نوع گونه گیاه بکار گرفته ‌شده است. درواقع این گونه‌های گیاهی زیبا در طراحی محیط و منظر حرف اول را می‌زنند. از جمله کاربردهای گیاهان در طراحی فضای سبز می‌توان به استفاده آن‌ها در دیوار، سقف، راهرو و حتی پوشاندن عیوب ساختمان و یا ایجاد یک فضای خصوصی نام برد.

برخی از گلها یا گیاهانی که در طراحی فضای سبز مورد استفاد قرار می گیرند :

انواع کاج   ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

سدر          ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

سرخدار    ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

سرو           ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

کوکب      ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

بنفشه         ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

سدوم        ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

سلوی        ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

نرگس       ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

پیروکانتا     ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

به ژاپنی      ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

میخک          ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

زنبق             ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

زرشک         ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

مینا چمنی      ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

میمون          ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

گل ستاره ای     ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

افرا               ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

شمشاد          ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

مارگریت       ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

محمدی          ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )

رز                 ( گلها و گیاهان مخصوص فضای سبز )