خاک هاي قليايي؛ توضیح مشکلات و راه حل اصلاح خاک قلیایی در سایت گل بام

خاک های قلیایی مشکلاتی برای باغبانی و کشاورزی یا گل و گیاه به وجود می آورند، راه اصلاح خاک قلیایی نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، اما در این مقاله سعی داریم به طور مختصر به روش های اصلاح خاک قلیایی بپردازیم.

برای درک بهترتعریف قلیایی بودن یا اسیدی بودن یک خاک باید ابتدا با pH خاک آشنا شد. میزان pH یک مقیاس لگاریتمی بین عدد ۰ تا ۱۴ است.  عدد ۰ یعنی خاک اسیدی‌ است،  عدد 7 خنثی است و ۱۴ هم یعنی خاک در قلیایی‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

در اين خاک‌ها مقدار نمک‌هاي محلول ، کم ، ولي مقدار سديم آن زياد است. به‌علت هيدروليز شدن قابل ملاحظه سديم ، pH خاک بالا رفته ، ممکن است حتي تا 10 هم برسد. اثرات مضر اين خاک‌ها روي رشد گياهان از سديم و يون OH- زياد ناشي مي‌شود. به‌علت اثر از هم پاشيدگي سديم ، اين خاک‌ها داراي شرايط فيزيکي نامناسب مي‌باشند. محيط قليايي زياد اين خاک‌ها سبب حل هوموس خاک و حمل آن به سطح خاک و تيره کردن رنگ آن مي‌شود. به همين دليل ، به اين خاکها نام قليايي سياه هم داده شده است.

جذب تعداد زيادي از عناصر معدني در خاک‌هاي آهکي به کندي انجام مي گيرد در بين اين عناصر مي‌توان آهن، فسفر ، روي، کبالت ، پتاس و غيره را نام برد. در خاک‌هاي آهکي ايران مسئله کمبود و عناصر کمياب در حقيقت مطرح نيست زيرا اين عناصر در خاک هستند و حتي به مقدار زياد ولي به علت وجود آهک و يون کلسيم فراوان، جذب عناصر کم مصرف با مشکلات فراوان انجام مي‌گيرد.

در صورتی که لازم باشد خاک قلیایی شود، معمولاً از آهک باغچه اضافه می‌شود. و برعکس، اگر لازم باشد خاک اسیدی‌تر باشد، به آن کودهایی که حاوی آمونیوم و سولفور هستند اضافه می‌شود. خوشبختانه در طبیعت هم گیاهان اسید دوست به‌وفور یافت می‌شوند و هم گیاهان قلیا دوست. بنابراین اگر علاقه‌ای به درگیر شدن جهت تنظیم PH خاک ندارید، می‌توانید گیاهان مناسب با خاک را انتخاب کنید. البته باید به این نکته دقت کنید که ممکن است گیاهانی هم نوع (گیاهانی که در یک سرده هستند)، از نظر علاقه‌مندی به اسیدیته باهم تفاوت‌هایی داشته باشند. مثلاً گل ارکیده انواع مختلفی دارد. اگرچه بیشتر آن‌ها به خاک‌های قلیایی علاقه‌مندند، ولی تعداد کمی هم هستند که خاک اسیدی را بیشتر می‌پسندند. در ادامه گیاهانی که برای خاک‌های قلیایی مناسب هستند را معرفی می‌کنیم لطفا مطالب مارا دنبال کنید و همراه ما باشید.

همکاران ما با تلاش فراوان درمورد موضوعاتی که ذهن شما را درگیر کرده اند مطالبی فراهم کرده اند که شما با مراجعه به سایت ما قادر خواهید بود تا از این مطالب استفاده کنید.

پیچک‌ها و به خصوص پیچک‌های گل دار خیلی خوب می‌توانند در خاک قلیایی رشد کنند ، پیچک هاکار تزیین باغچه و محوطه را انجام می دهند. تنها مشکل آن‌ها تهاجمی  بودنشان  است. حمله به گیاهان دیگر و پیچیدن و استفاده از آن‌ها از رفتارهای طبیعی پیچک‌ها محسوب می‌شود. اگر دنبال تزیین باغچه بدون رسیدگی زیاد هستید و گل و گیاهان دیگرتان هم در برابر پیچک‌ها آسیب نمیپذیرند، می‌توانید کاشت پیچک را به‌عنوان یک گزینه سازگار با خاک قلیایی در نظر داشته باشید که شامل:

پیچک بوستون، کلماتیس، کیوی، پیچ تلگرافی، عشقه پنج رنگ و یاسمن زمستانه، در خاک قلیایی رشد می کنند.

برخی گیاهان یک ساله هم می‌توانند بدون مشکل در خاک قلیایی رشد کنند که عبارت‌اند از: همیشه بهار، گل مروارید و گل گندم