احداث گلخانه راه اندازی گلخانه خدمات ساخت نور و آبیاری گلخانه

احداث گلخانه و راه اندازی آن شرایط خاصی دارد ، ابتدا باید در مورد شرایط گلخانه تحقیق نمایید و بعد تصمیم به احداث گلخانه بگیرید، برای راه اندازی گلخانه نیاز به تجهیزات مختلفی می باشد ، ساخت گلخانه باید در مکانی صورت گیرد که هوای مناسب داشته  و دسترسی به امکانات لازم مانند آب ، کود ، نور آفتاب ، دمای مناسب و نیز امکانات سرمایشی و گرمایشی و برق و گاز در دسترس باشد.

احداث گلخانه نیاز به بررسی و تحقیق محیط دارد و پس از اطمینان از مناسب بودن محیط در نظر گرفته شده ، باید با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط خاصی به احداث و راه اندازی گلخانه اقدام نمود ف برخی از شرایطی که در راه اندازی گلخانه باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از : درجه حرارت گلخانه ، نیاز نوری گیاهان گلخانه ، آبیاری گیاهان گلخانه ، استفاده از گازکربنیک و زهکشی در گلخانه و ایجاد بادشکن در اطراف گلخانه .

درجه حرارت در احداث گلخانه‌

قبل از احداث و راه اندازی گلخانه باید ببینید که محیطی را که برای راه اندازی گلخانه در نظر گرفته اید آیا از نظر آب و هوا و درجه حرات مناسب است یا خیر ؟ پس برای احداث گلخانه ابتدا در مورد گلخانه تحقیق نمایید که در جایی قرار گیرد که آب و هوای مناسبی داشته باشد.

تنظیم درجه حرارت در گلخانه ها شرط اولیه برای رشد و نمو بسیاری از گیاهان است. نیاز گیاهان به درجه حرارت دامنه‌های مختلفی دارد. بعضی از گیاهان درجه حرارتهای بالاتری نیاز دارند مثل گیاهان مناطق گرمسیری. بعضی دیگر در درجه حرارتهای کمتر از ۲۰ درجه سانتیگراد هم به خوبی رشد و نمو می کنند، مانند گیاهانی که از مناطق سردسیری منقل شده‌اند نظیر پامچال که در جنگلهای شمال دیده می‌شود. اما چگونگی تنظیم درجه حرارت در گلخانه ها بستگی به سیستم گرمایی دارد. انواع بخاریها یا سیستمهای گازی و... می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. سیستمهای حرارتی باید توان توزیع یکنواخت دمای روزانه و شبانه توصیه شده را داشته باشند و فاقد اثرات زیست محیطی باشند.

پس باید در احداث گلخانه به درجه حرارت محیط توجه شود ، اگر شما گلخانه خود را در مکان مناسبی از نظر آب و هوایی راه اندازی نمایید ، هزینه کمتری بابت برق و گاز پرداخت می کنید ، زیرا گرم کردن و یا سرد کردن محیط نیاز به وسایل گرمایشی و سرمایشی داشته و برای این کار ممکن است شما مجبور به استفاده بیش از حد از برق و گاز شوید که خود هزینه های بسیاری خواهد داشت .

راه اندازی گلخانه و توجه به نیاز نوری گیاهان

یکی از مهم ترین مسایل در راه اندازی و احداث گلخانه ها این است که گلخانه در جایی احداث شود که نور کافی برای گیاهان وجود داشته باشد. ابتدا تحقیق نمایید که گلخانه شما در مکانی قرار دارد که نور کافی تامین شود.

همه گیاهان به یک اندازه به نور نیازمند نیستند. گیاهان از نظر نیاز نوری به سه گروه تقسیم می‌شوند.

الف : گیاهان روز بلندLDP: Long Day Plants   برای به گل رفتن بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت به نور نیاز دارند، مانند گیاهان فصلی تابستانی نظیر آحار، اطلسی، ناز و میمون.

ب : گیاهان روز کوتاه SDP: Short Day Plants برای به گل رفتن نیاز نوری کمتر از ۱۲ ساعت دارند که در نقطه مقابل گیاهان روز بلند قرار می‌گیرند، مثل گل داودی.

ج : گیاهان بی تفاوت به طول روز NDP: Neutral Day Plants برای نگهداری در منزل بسیار مناسب و مطلوب هستند. مثل گل حنا یا بگونیا که حساسیتی نسبت به طول روز ندارند و در تمام طول سال گل دارند.

پس با توجه به نوع گل و گیاهی که قصد دارید در گلخانه پرورش دهید ، در راه اندازی گلخانه شرایط و نیازهای نوری گل ها و گیاهان را فراهم نمایید.

آبیاری گلخانه‌ها

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد راه اندازی و احداث گلخانه به آن توجه شود ، نیاز به آب در گل ها و گیاهان است ، سعی نمایید جایی گلخانه خود را راه اندازی نمایید که با کمترین هزینه و به آسانی به آب دسترسی داشته باشید.

تأمین رطوبت یکی از پارامترهای مهم برای رشد و نمو گیاهان است. بعد از شناخت نیاز رطوبتی گیاهان، آنها را در گلخانه های خاص خود جایگزین می کنیم. یعنی همه گیاهان در یک نوع گلخانه نگهداری نمی‌شوند. در سطوح تخصصی و بزرگ، هر گلخانه برای یک محصول و یا تعدادی محصول مشابه با نیازهای یکسان در نظر گرفته می‌شود.

انواع روشهای آبیاری که در گلخانه و یا زمین های کشاورزی از آن استفاده می شود به طور خلاصه به شرح زیر است:

الف : آبیاری سطحی: سیستمهای آبیاری سطحی راندمان پایینی داشته و اتلاف آب در آن بالا است. در عین حال باعث شستشوی املاح، افزایش رشد علفهای هرز و بروز انواع بیماریهای قارچی و انگلی و پوسیدگی می‌شود. این سیستم‌ها به صورت آبیاری کرتی و نواری اجرا می‌گردد.

ب : آبیاری بارانی: هدف از آبیاری بارانی توزیع یکنواخت آب برای تمام گیاهان و کاهش دمای محیط و افزایش رطوبت است. راندمان مصرف آب ۷۵در صد است. هزینه ابتدایی زیاد از معایب این سیستم است.

ج : آبیاری قطره‌ای: در این روش، کودهای شیمیایی و سایر مواد مورد نیاز گیاه به صورت محلول توسط قطره چکانهای نصب شده روی لوله‌های جانبی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. راندمان مصرف آب ۹۰ درصد است و چون قطره چکانها در کنار بوته یا ساقه گیاه قرار می‌گیرند امکان رشد و توسعه علف‌های هرز از بین می‌رود.

گاز کربنیک در گلخانه ها

رای گلخانه نیاز است در مورد کاربرد گازکربنیک در گلخانه نیز تحقیق نمایید. یکی دیگر از مواردی که در راه اندازی و احداث گلخانه مهم است کاربرد گازکربنیک می باشد .

کاربرد Co2 تقریباً معادل استفاده از مواد غذایی، کاربرد پیدا کرده ‌است. در ایران که گیاهان از لحاظ نوری در وضعیت مناسبی قرار دارند می‌توان با بالا بردن مصرف Co2 راندمان محصول را نیز بالاتر برد. وجود Co2 برای انجام عمل فتوسنتز ضروری است. این واکنش شیمیایی منجر به تولید محصول سبز می شود. در این واکنش، Co2 عامل بسیار مهمی است. سالهای زیادی است که به منابع غنی سازی دی اکسید کربن در گلخانه‌ها، برای افزایش رشد و تولید گیاهان پی برده شده ‌است. دی اکسید کربن یکی از ضروری ترین اجزاء فتوسنتز می‌باشد. فتوسنتز یک فرایند شیمیایی است که انرژی نور خورشید را برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به مواد قندی در گیاهان سبز مورد استفاده قرار می‌دهد؛ سپس این مواد قندی در خلال تنفس گیاه برای رشد آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اختلاف بین نرخ فتوسنتز و تنفس، مبنایی برای میزان انباشتگی ماده خشک در گیاهان می‌باشد. در تولید گلخانه‌ای، هدف همه پرورش دهندگان، افزایش ماده خشک و بهینه سازی اقتصادی محصولات می‌باشد. دی اکسید کربن با توجه به بهبود رشد گیاهان، باروری محصولات را افزایش می‌دهد. بعضی از مواردی که باروری محصولات به وسیله غنی سازی دی اکسید کربن افزایش داده می‌شود عبارتند از: گلدهی قبل از موعد، بازده میوه دهی بالاتر، کاهش جوانه‌های ناقص در گلها، بهبود استحکام ساقه گیاه و اندازة گل. بنابراین پرورش دهندگان گل و گیاه باید دی اکسید کربن را به عنوان یک مادة مغذی در نظر بگیرند.

راه اندازی گلخانه و نیاز به زهکشی  مناسب

یکی از موارد مهم در احداث و راه اندازی یک گلخانه توجه به زهکشی گلخانه ‌است. در مناطقی با زمینهای دارای بافت سخت و با لایه تحت‌الارض غیر قابل نفوذ با قرار دادن لوله‌های سفالی منفذ دار زیر بسترها و یا به طرق ابتکاری دیگر تمهیدات لازم را در جهت بهبود زهکشی می‌اندیشند.

توجه به بادشکن در احداث گلخانه

در مناطق بادخیز ردیفی از درختان و یا یک مانع طبیعی مثل تپه برای کاهش خسارت باد استفاده می‌شود. حداقل فاصله درختان از گلخانه در شرق و غرب بایستی حدود ۵/۲ برابر ارتفاع درختان باشد .

این مجموعه آماده راه اندازی و احداث گلخانه و فروش تجهیزات گلخانه می باشد.